پایگاه خبری تحلیلی اخبار گیلان, اخبار گیلان آنلاین, اخبار گیلان حوادث, اخبار گیلان شبکه باران, اخبار خبرگزاری گیلان, اخبار گیلان تعطیلی مدارس, اخبار امروز گیلان, اخبار اقتصادی گیلان, اخبار سیاسی گیلان, خبر سیاسی گیلان, اخبار ورزشی گیلان, خبرگزاری رشت, اخبار انتخابات, انتخابات گیلان,انتخابات مجلس , کاندیداهای مجلس گیلان, کاندیداهای رشت, نامزدهای مجلس گیلان, اعلام نتایج, آخرین اخبار انتخابات, نتایج انتخابات گیلان, تایید صلاحیت کاندیداهای گیلان, اسامی رد صلاحیتها, انتخابات رشت, کاندیداهای مجلس رشت,دانلود نرم افزار, دانلود رایگان, دانلود زیرنویس, نمایندگان مجلس گیلان, اخبار دیار میرزا, اخبار رشت,خبر رشت
  • برای دومین بار جایزه بزرگ کاسپین برگزار می شود
    منطقه آزاد انزلی ۲۵ آبان میزبان دومین دوره جایزه بزرگ کاسپین به گزارش روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری، طبق اعلام هیات دوچرخه سواری استان گیلان سازمان منطقه آزاد انزلی در روز ۲۵ آبان برای دومین سال میزبان جایزه بزرگ کاسپین شد. شرایط مسابقه به شرح […]

اعضاي “كمپين رعايت اخلاق رسانه اي”! دقيقا كجاييد؟ / بهنام ربيع زاده

در میانه های شهریور سال ۹۴ بود که به همت جمعی از اهالی رسانه استان گیلان و به منظور حفظ عفت عمومی «کمپین رعایت اخلاق رسانه ای» اعلام موجودیت کرد. آن وقت ها آنها داغ بودند و منشور و اهدافی برای خود تعریف کرده بودند.

در منشور «کمپین رعایت اخلاق رسانه ای» آمده بود:”در روزهای اخیر برخی از پایگاه های خبری، بدون توجه به قانون و ارزش های اخلاقی و اجتماعی، اقدام به انتشار شایعات و تهمت های مشمئز کننده نموده اند که اسباب تاثر و تاسف آحاد جامعه را فراهم آورده و عفت عمومی را نشانه گرفته است. مطالبی که نمونه آن در تاریخ فعالیت رسمی رسانه ای کمیاب و بلکه نایاب است. چنانکه بسیاری از فعالان این عرصه را متحیر نموده است.
در پی این اتفاق نا میمون خبرنگاران، روزنامه نگاران، دبیران و مدیران رسانه های استان گیلان، با ایجاد کمپینی تلاش میکنند تا با اصرار بر رعایت اخلاق رسانه ای، آنانی که نمی توانند در این چارچوب فعالیت نمایند را طرد و اصالت کار خبر را غنا بخشند. ” و یکی از اهداف کمپین ” ایجاد زمینه برای طرد خبرنگارنماهایی که با سو استفاده از شرایط موجود، بدون پشتوانه فرهنگی، به دنبال ایجاد فضای رادیکال در جامعه هستند “، تعیین شده بود.

طبیعی بود که همه کسانی که اخلاق در رسانه الویت اول شان است از این رخداد مهم استقبال کنند. همان وقت ها حدود ۴۰ – ۵۰ رسانه خبری – تحلیلی به آن پیوسته بودند و از دیگرانی چون سایر ” فعالان رسانه، مدیران، هنرمندان، ورزشکاران، روحانیت و همه آنانی که دغدغه رعایت اخلاق در رسانه دارند ” خواسته شده بود که به کمپین مورد نظر بپیوندند.

اما دیری نپایید که برخی از رسانه هایی که نام شان در لیست کمپین به چشم میخورد ، خود بر منشور و اهداف کمپین پا نهادندند و یکی از روزنامه نگاران باسابقه در یکی از پایگاه ها در پاسخ به توهین یکی از اعضای شورای شهر به چندین قوم ساکن رشت توهین های عجیبی کرد و دیگران نیز سکوت اختیار کردند. همان وقت ها برآن شدم که درمقابل آن بداخلاقی های رسانه ای بایستم. تنها بودم و یادداشتی با تیتر ” توهین علیه توهین ” منتشر کرده و به این رویه انتقاد نمودم. گویا صدایم آنقدر بلند نبود که دیگران را همراه سازد و یا کمپینی ها ” منشور و اهداف ” شان را فدای ” رفاقت ” کردند. نه تنها صدایی از کسی درنیامد که در گام بعدی همان شخص در یکی از پایگاها، مرا ” کلاغ” خطاب کرد که ” گاهی خبری می آور “م ” و می بر” م!!

زمان از پس هم گذشت و پایگاه های زیادی بعنوان خبری و تحلیلی ! سربرآوردند.
برای کسانی که در عرصه خبر و روزنامه نگاری فعالیت میکنند، رویش پایگاه ها و روزنامه ها و نشریات باعث خوشحالی ست. چراکه هرچه چشم ها بیشتر، تاباندن نور به زوایای تاریک ناهنجاری ها و فساد نیز بیشتر است و اصلا رسانه یکی از ابزار مهم افشای ناراستی ها هستند.

اما آنچه که رخ نمود نه گامی به جلو بلکه عقبگردهای فاحشی بود. مثلا برخی افراد ، بی آنکه ارکان خبر را بدانند یا الفبای روزنامه نگاری را پاس کرده باشند ، شدند خبرنگار و مسئول پایگاههای خبری! پایگاه هایی که مدیر مسئول و صاحب امتیاز و سردبیر و دبیر اجرایی و خبرنگار و … در یک نفر خلاصه می شود ! و صدایی نه از کمپین درآمد و نه دیگران!

کارشان هم راحت شد. تمام تحریریه شان در یک گوشی خلاصه می شود! کارها به سمتی رفت تا بنشینند و ببینند که کدام پایگاه یا روزنامه ، چه خبر یا تحلیلی کار کرده و با یک انگشت همه را از آن خود کنند! باز هم صدایی از کسی برنیامد!
نظارت بر نحوه کار و کیفیت و کمیت شان هم که به امان خدا رها شده است.

حالا کاش کار به همین جا ختم می شد.
بعضی شان چیزهایی یادگرفتند. دقیقا اشاره کنم که از روزنامه نگاری و خبرنگاری ، ” زدن ” را آموختند . البته نمی دانم که این ” زدن ” از کجا آمد چراکه در هیچ جایی آموزش داده نمی شود بلکه برای خودش یک ” اختراع” هست! یعنی این را نوعی ” نقد ” میدانند! نه توان تهیه و نگارش یک خبر درست – درمان دارند و نه می دانند حداقل های یک گزارش چیست؟ نه سختی های کار چشیده اند و نه خاک تحریریه و … خورده اند.
حالا در شب نامه هایی که می نویسند ، هرچه دل شان بخواهد میگویند و کسی صدایش درنمی آید!

اخیرا هم عده ای کار خبرنگاری را کنترات کرده اند و به ” پیمانکاران رسانه ای ” تبدیل شده اند!
یعنی تیم هایی از چند پایگاه تشکیل می دهند که ” که ” را بزنیم و ” که ” را مقدس نماییم . آنها به زعم من ” رسانه های اجاره ای ” ای هستند که در این راه هر ” وسیله ” ای را برای رسیدن به ” هدف ” استفاده میکنند. امروز در اجاره یکی و فردا در اجاره دیگری. هر وقت که بصرفد به جایی یا کسی یورش میبرند و در وقت دیگر رفیق چند ده ساله می شوند.از نشر اخبار کذب تا توهین به دیگران ابایی ندارند. از انتشار مسائل خصوصی افراد تا رواج توهین های جاری را می توان در آنها سراغ گرفت!
برای شان اصلا مهم نیست که چه خسارت هایی به جامعه می زنند و چه بلاهایی بر سرِ خبر و خبرنگاری می آید! همه چیز برای آنها در رسیدن به چیزی که میخواهند خلاصه شده است و باز صدایی از کسی درنمی آید.

خب از آنها که انتظاری نمی توان داشت. معلوم است که دست شان در کار خبر و روزنامه نگاری خالی ست و تنها ” زدن ” را بلدند ! اما روی سخنم با فعالان واقعی خبر و رسانه ای ست؛ واقعا تا کی باید این ناهنجاری ها و سقوط آزاد اخلاق در رسانه را نظاره گر باشیم ؟ چرا صدایی از کسی درنمی آید؟ آیا عافیت طلبی و ” عِرض خود را بردن” ، بر ” زحمت دیگران ” نمی افزاید؟ آیا ادامه چنین روندی همین اندک سرمایه رسانه ای را برباد نمی دهد؟ آیا باید هرروزه شاهد از هم گسیختگی رسانه ای در گیلان باشیم ؟
خانه مطبوعات و دایره نظارت اداره ارشاد دقیقا کجا هستند؟ خب از آنها هم نباید انتظار داشت که یکی سالی یکبار خبری از آن می خوانیم و دیگری فقط ” مجوز ” صادر میکند. بگذریم که در ممالک توسعه یافته نه کسی دنبال مجوز می رود و نه اداره ای برای اینکار تعریف شده است.

اما میخواهم بدانم ” کمپین رعایت اخلاق رسانه ای ” دقیقا چه شد و چه اقدامی کرد؟ الان کجا هستند؟ چه شد آن ” منشور و اهداف چهارگانه ” ؟ یعنی مشکل فقط آن شخصی بود که الان در زندان است و بعداز آن دیگر ” اخلاق رسانه ای ” رعایت شد و می شود؟! واقعا دلم می خواهد بدانم که ” غنا بخشی به اصالت خبر ” به کجا انجامید و ” زمینه طرد خبرنگارنماها ” چگونه ایجاد شد؟ چرا صدایی از کسی در نمی آید؟

اهداف کمپین و توضیح پایانی اینها بودند:
۱- مشارکت جمعی فعالان رسانه ای برای حفظ و غنای فرهنگ ایرانی-اسلامی در رسانه
۲- ایجاد زمینه برای طرد خبرنگارنماهایی که با سو استفاده از شرایط موجود، بدون پشتوانه فرهنگی، به دنبال ایجاد فضای رادیکال در جامعه هستند.
۳- ایجاد گفتگو میان فعالان رسانه ای در راستای همگرایی بیش از پیش
۴- احترام و تکریم کرامت انسانی، رعایت حقوق شهروندی و تاکید بر آزادی بیان در لوای قانون
در پایان یادآور می شویم در جهت حمایت از این کمپین و به منظور تقویت اتحاد و همدلی میان فعالان رسانه ای و نهادهای مدنی با مسئولین قانونی، پیوستن تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی اعم از فعالان رسانه، مدیران، هنرمندان، ورزشکاران، روحانیت و همه آنانی که دغدغه رعایت اخلاق در رسانه دارند را به انتظار نشسته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

// // http://gilnama.ir/wp-content/uploads/2018/05/servisab.gif
کانال گیلنما
طراحی چهره و پرتره گیلان

طراحی چهره پرتره گیلان رشت

تازه ها
جستجو
تبلیغات
کانال گیلنما
کانال گیلنما
کانال گیلنما
کانال گیلنما
تلویزیون اینترنتی گیلان تی وی
سرویس عکس - صفحه نخست
سرویس عکس - صفحه نخست